НАЙ-НОВИ
Тита призна, че отново е влюбена
От известно време в мрежата се говори, че популярната...
Никос Вертис със супер турне и в...
След като за пореден път напълни Арена София, Никос...
Плагиат се оказа художникът на Борисов и Вучич
27.01.2021 11:42 | Видян 1469 пъти
Ако не сте сигурни в картината с тръбите, моля разходете се из сайта на Симеон Кръстев, за да почувствате “на живо” какво точно означава кич – то не са плоски кончета с развети гриви и голи девойки приличащи на принцеси от анимациите на Дисни, не са вази с цветя, в които ще открием следи от Ван Гог, Моне, Сезан, сценки ала Шагал, но разводнени и в безвкусни цветови комбинации, без сложната игра на полутонове, ритмични завъртания на четката, внезапни отблясъци или разместени перспективи …. Разбира се тук “заемките” се виждат по-трудно просто защото вероятно на Кръстев му липсват умения, за да ги прерисува разпознаваемо. Докато пейзажът на Иван Милев е достатъчно лесен. Лесен е защото и той не блести с кой знае каква оригиналност – подобни гледки като от “птичи поглед” присъстват в изкуството от време оно, можем да споменем Грант Ууд, а вероятно най-яркият пример е Дейвид Хокни. Само че при Ууд и Хокни имаме съвсем друга динамика между отделните части на пейзажа, работа със светлината, игра с перспективата и с дълбочината, далеч по-вдъхновяващи цветови комбинации (на третата и четвъртата снимка). Въпросният пейзаж повече прилича на снимка от високо, каквато можете да си пазарите в интернет, от някоя фотографска борса или пък – на детските имитации на Хокни, които често учениците в някоя школа биват насърчавани да правят.
Така че, нека първо да правим разлика между откровен кич и постмодернизъм (защото Хокни е постмодернизъм и той реално се заиграва с Ван Гог, а и с Гоген, но това няма нищо общо нито със Симеон Кръстев, нито с Иван Милев.) След това, Симеон Кръстев е само един от стотиците, ако не и хиляди автори на бутафория и кич у нас, има ги под и над път, предлагат се на ул. “Париж” в София, рисуват портрети и пейзажи по морето и т.н., той не се различава особено от тях. Сега, че един премиер, който е завършил пожарникарска школа в Симеонов си е харесал кичозен автор и му е поръчал картини соц реализъм, това кого изненадва? Както каза един наш приятел, в школата на МВР едва ли учат история на изкуството. Далеч по-голям проблем е че кичът се е намърдал в СБХ, в групи, зад които стоят авангардни артисти, получава субсидии и т.н. Или че изкуствоведи и художници не правят разлика между кич и постмодернизъм. Защото както казва Грийнбърг, "Кичът се променя по стил, но си остава винаги един и същ. Той е въплъщение на всичко фалшиво в живота на нашето време."
*Клемент Грийнбърг, “Авангард и кич”, превод на Либерален преглед
повече работи на С. Кръстев http://www.artrental.bg/bg/artist/simeon-krastev
П.С. едно уточнение от Ivelina Boteva - поръчителят на картината не е Борисов, а е консорциумът „Аркад“, който е изпълнител на продължението на газопровода „Турски поток“ през България. Това разбира се не променя факта, че Борисов е избрал една от тези картини за подарък на Вучич, една работа, която както казва Грийнбърг е "миниатюрно изображение на всичко, което е фалшиво в живота на нашето време", пише спец.сайтът a companion to contemporary art.
свързани новини
Художникът нарисувал Бойко и Вучич: Смутен съм от отношението на хората, които ме заливат с помия
коментари
- коментари
- напиши коментар
- изпрати на приятел
- гласувай
Няма коментари към тази новина !