Юксел се изложи с инстаграм-поезия

Водещият на бТВ Юксел Кадриев, който беше актьор, се...

Катарска Коледа в Лондон: Фото на деня

Катарското емирско семейство, което купи от скандалната...

Най-великите филмови истории са за любовта: Джеймс Камерън

отпечатай новината

14.03.2024 12:46 | Видян 603 пъти

Най-великите филмови истории са за любовта: Джеймс Камерън

Г-н Камерън, какво Ви кара непрекъснато да надхвърляте границите на иновациите във филмите?

Мисля, че идва от желанието ми като дете да направя нещо артистично, което да удиви хората, разбирате ли? Искам да ходя да гледам филми, които биха ме удивили, независимо дали това е филм на Рей Харихаузен или „2001: Космическа одисея“ на Стенли Кубрик. Не исках да правя нищо по-малко от това. Това са проектите, които обичам: да разбера какво може да е възможно, но все още не е направено. Винаги съм искал да създавам нови неща, нов хардуер.

Дори като дете?

Разбира се, правех роботи от картонени кутии. Винаги съм имал някакъв луд проект. Когато бях на 10, исках да построя самолет. Намерихме куп шперплат в едно поле и накарах децата от квартала да ми помогнат да го разпилея и построихме самолет. Никога не полетя, разбира се, но го окачихме на дърво! Винаги съм бил очарован от технологиите, роботиката, оптиката, всички тези неща, така че знаете, в гимназията не бях във футболния отбор, но станах президент на научния клуб - въпреки че научният клуб наистина само се състоеше от мен, момиче от Чехословакия, което не говореше английски, и няколко лабораторни плъхове. (Смее се)

Десетилетия по-късно, всеки Ваш проект все още има това очарование от технологиите и роботиката в основата си. Бихте ли се съгласили, че живеете мечтата на това момче като възрастен?

Със сигурност все още съм онзи малък научен маниак! Любовта ми към правенето на филми се появи по-късно в живота ми и макар да го намирам за дълбоко удовлетворение, сърцето ми е като изследовател. Когато съм на експедиция и карам робот през водата, изследвайки Титаник, или съм в подводница, която отива до най-дълбоките места на планетата - независимо дали отивам лично или изпращам робот или превозно средство там като мои "сурогатни очи" - така или иначе, това е техническо предизвикателство и аз обичам техническото предизвикателство. Обичам да решавам трудни проблеми; Обичам да правя машини, които да влизат в екстремни среди и да ги карам да работят, да ги карам да правят това, което трябва да правят, и да не се провалят. Това е вълнуващо за мен.

Може би е най-удовлетворяващото нещо, когато тези два свята, правенето на филми и изследването, се срещнат?

Много е удовлетворяващо, когато всичко се съчетае така. Винаги се чувствам сякаш съм смесица от майка ми и баща ми, каквито сме всички ние - но в много буквален смисъл. Баща ми беше инженер, много рационален и логичен, а майка ми беше художничка. Винаги съм смятал, че киното не е чиста форма на изкуство; това е форма на техническо изкуство. Включва сложно оборудване и трябва да владеете техническата страна, за да изразите емоциите и чувствата си. Обичам инженерството и обичам разказването на истории. Според мен тези две неща вървят ръка за ръка. Така че, когато започнете да правите неща като дълбоководни експедиции - изграждане на ново оборудване, за да отидете там, ново оборудване, за да го осветите и ново оборудване, за да го заснемете, така че да можете да върнете снимки от дълбочините - това идва естествено.

Почти се превръща във Ваш собствен научнофантастичен филм.

Точно. И най-смешното е, че всъщност плащам за всичко, като правя филм за някоя експедиция. Истината е правя холивудски филми, за да плащам за проучване. Важно е действително да имаме цел, която е по-голяма от създаването на този филм, да хвърлим светлина в неизвестното и да върнем данните от неизвестното място. Става дума за действително функциониране под патронажа на дисциплината за развиването на добра наука. Не съм в неизвестното само за да снимам филм, въпреки че смятам, че е важно.

Бихте ли казали, че опитът Ви като изследовател Ви е направил по-добър режисьор?

Е, мисля, че работата като изследовател в реалния свят ми даде голямо уважение към екипа и екипажа. Понякога най-удовлетворяващото в една дълбоководна експедиция е, че до края й съм свършил работата си като част от екипа. Ръководил съм екипа, работил съм върху технологията, пилотирал съм превозното средство... Свърших моята част и в замяна спечелих уважението на екипа. И това е всичко, което искам от него. Мисля, че това ме направи по-добър режисьор заради това колко съвместно е. Имате нужда от голям екип, за да направите филм и имате нужда от много нови технологии. Не приемам, че само защото съм режисьор на филм, всички трябва да ме уважават и да правят точно това, което казвам. Мисля, че когато се заемете с правенето на филми, мислите, че това е много йерархично. Но наистина не е така. Със сигурност можете да управлявате на терен по този начин... но вече не го намирам за задоволително.

От гледна точка на разказването на истории, този напредък в технологиите доведе ли до по-добри филми?

Това ги направи много по-добри по отношение на крайния продукт, отколкото бяха, когато бях дете. Но дали са по-добри истории? Вероятно не. Мисля, че добрата история е добра история. И мисля, че тя може да бъде заснета в черно-бял стил като през 1940 г., разбирате ли? Вижте Казабланка например. Не можете да "победите" история като тази дори днес. Все още трябва да останем свързани с човешкото сърце; искате да накарате публиката да почувства нещо, може би дори да се разплаче. Важно е да не се увличате твърде много от технологиите и да не забравяте да разкажете наистина добра история. Трябва да направите и двете.

Какъв е белегът на добрата история за Вас?

Мисля, че добрата история създава герой или малка група герои, с които по някакъв начин можете да се свържете, дори ако са в много странна обстановка, може би са на много странни длъжности, но отношенията между хората са разпознаваеми за нас по някакъв начин. Може би момче среща момиче, може би баща-син, може би съпруг и съпруга се развеждат. Там, където се развива историята, можем да се свържем с тези универсални видове взаимоотношения. Тогава тази връзка трябва да бъде тествана. Винаги казвам: "Всички мои филми са любовни истории."

Наистина ли? Дори "Пришълците"?

В Пришълците (Aliens, 1986 г.) присъства любовната история майка-дъщеря! Но ключът е, че тази любов трябва да бъде изпитана и след това те трябва да се върнат и да бъдат пак заедно. Това трябва да е задоволително за публиката, дори и да е горчив край, като с Титаник, където персонажите на Ди Каприо и Уинслет бяха напълно отдадени един на друг, но бяха разделени от събитията.

Изглежда, че сте много внимателен в това как избирате историите си. За Вашите повече от 30 години като режисьор сте направили само седем игрални филма.

Е, интересно е. Играя си с много различни неща; теми, изображения, настройки... Но тези, към които се връщам отново и отново и отново, чувствам, че трябва да измисля нещо работещо. Трябва да го извадя от системата си, като разкажа тази история. Но никога не знаеш колко време ще отнеме това – искам да кажа, че написах "Бездната", докато бях в гимназията през 1968 г. и сценарият го направих на филм през 1988 г. Подобен беше процесът с Аватар. Ако живея до 200 години, все още ще мога да работя върху неща, които вече имам в ума си точно в този момент.

Източник: TheTalks

автор: СЛАВА

Етикети: , , , , ,
Добави в: Svejo.net svejo.net Facebook facebook.com

Няма коментари към тази новина !