Не можем да избягаме от това, което...

"Не можем да избягаме от това, което трябва да ни се...

Понякога трябва да оставиш кармата да...

Понякога просто трябва да оставиш кармата да оправи...

След Радисън, Спас Русев поиска и Хилтън

отпечатай новината

12.07.2013 15:30 | Видян 3370 пъти

След Радисън, Спас Русев поиска и Хилтън

Софийският Хилтън се продава от месеци, както своевременно ви информира Гранд хотели в по-предишния си брой. Хотелът никога от откриването си през 2001 г. не е бил особено рентабилен, въпреки че успя вече веднъж да смени собственика си. Новото наддаване обаче най-вероятно ще му намери български купувач.

Интересно е преди това да  се знае, че цитираният от бизнесвестника Капитал Спас Русев, близък до Царя бизнесмен, живеещ в Лондон и някогашен шеф на правителствената агенция за чуждестранна помощ в зората на демокрацията, придоби като лице и друг преминавал от едни в други ръце елитен хотел. Става дума за софийския Радисън Блу, по-рано Радисън САС, а от откриването си през 1971 г. до приватизацията познат като гранд хотел София – име, което в момента носи съвършено различен хотел.

Откакто Русев управлява имота на жълтите павета, той успя да ремонтира бившата ирландска кръчма и да я превърне в почти непрекъснато празен ресторант. Козметични промени претърпя и лобито. Част от сградата на хотела – оригинален полукръг, заемащ югоизточния край на площад Народно събрание, вечно е в ремонт и е "облечена" в зеленикави работни одежди. Посмениха се наематели на търговски площи на партера на хотела, а друга част от аркадата си празнеят. Изобщо, картината е недотам радостна.

На всичко отгоре преди 3 месеца отвори врати пряк конкурент на Радисън в непосредствено съседство с него – дизайнерският хотел Сенс, който не само като по-нов, но и като по-класен определено привлича клиентела от комшията. Особено при положение, че бившият шеф на Радисън оглави Сенс.

Какво ли чака Хилтън и намери ли си майстора? Ето какво четем в Капитал: "В София има над 360 хотела, но малко от тях са интересни за инвеститорите. Пазарът е слаб, заетостта често е проблем, а цените бавно се възстановяват след спада преди три-четири години.

В подобна среда продажбата дори на първокласни активи изглежда проблемна. Тази на 5-звездния Hilton обаче изненада със силен интерес, но само от местни играчи. Според източници на "Капитал" оферти са подали 7-8 участници, а собственикът на хотела Quinn Group вече е започнал преговори с един от тях в лицето на Спас Русев (самият Русев миналата година влезе на хотелския пазар с покупката на Radisson Blu).

За прогнози около приключването на сделката е рано. Смяната на собствеността в Hilton обаче очертава ясна тенденция – хотелският пазар е отчетливо доминиран от български собственици, а чуждите инвеститори са в изчаквателна позиция или директно в ролята на продавачи.

След като в началото на годината консултантската компания Jones Lang LaSalle бе натоварена с продажбата на софийския Hilton, сега процедурата навлиза в решителна фаза. В края на пролетта бяха подадени окончателни оферти, а според запознати със сделката от юни текат ексклузивни преговори със Спас Русев.

Самият Русев отказа коментар по темата. По подобен начин реагират и част от останалите, сочени за кандидат-купувачи. Според източници на "Капитал" оферти за Hilton са подали 8 инвеститори, изненадващо много предвид слабия инвестиционен пазар. Противно на очакванията на Jones Lang LaSalle всички оферти са от български купувачи. Според източници, близки до сделката, единственият чужд кандидат за софийския Hilton е бил швейцарски фонд. Твърди се обаче, че и зад него стоят български капитали.

Сред останалите кандидати е било дружеството със специална инвестиционна цел "Фонд за недвижими имоти България", което след продажбата на "Камбаните бизнес център" търси добри вложения. Председателят на съвета на директорите Тодор Брешков потвърди, че е подал оферта за Hilton. Уточни обаче, че интересът на фонда е не към хотелски активи по принцип, а конкретно към този, тъй като е "отлично управляван имот и в много добро състояние".

Сред споменаваните кандидати за Hilton бяха също братът на бившия финансов министър Милен Велчев – Георги Велчев, както и хотелиерът Ветко Арабаджиев. И двамата не бяха открити за коментар, но интерес от тяхна страна е логичен. Името на Георги Велчев се свързва с хотелски бизнес по морето, както и с участие в управлението на инвестиционното поделение на руската ВТБ Банк – VTB Capital.

От своя страна Ветко Арабаджиев е един от най-големите собственици на хотели в страната, а при предната продажба на Hilton през 2005 г. също бе сред кандидатите. За потенциален купувач бе сочена и групата около "Химимпорт".

Запознати твърдят, че участник в процедурата за столичния хотел е бил и един от собствениците на веригата "Технополис", Тодор Белчев. Той обаче вероятно е участвал като финансов инвеститор в съдружие. Самият Белчев потвърди, че е получил първоначалната документация по сделката за Hilton, но без по-нататъшен интерес. "Не сме били кандидат-купувач в нито един момент", заяви той.

Сред потенциалните купувачи на хотела се очерта и собственикът на AG Capital Христо Илиев, чийто бизнес е основно в сферата на имотите. Той обаче уточни, че не е бил кандидат, а една от консултантските компании в групата, Forton International, заедно с Cushman&Wakefield е представлявала такъв.

Като цяло селекцията от имена по сделката за Hilton оставя усещането за липса на международен интерес. Според консултанти това е болест на целия имотен пазар в България. "Хотелският пазар в София действително е доминиран от български купувачи, но мисля, че повечето не калкулират добре риска от подобна инвестиция. За тях да притежават хотел е въпрос на престиж", коментира Андре Гриби, управляващ партньор в консултантската компания Khol&Partner в София.

Според него чуждите инвеститори са предпазливи заради правната несигурност и репутацията на България като рисково място за инвестиции. Така, дори да проявят интерес, те биха играли с много ниски цени, посочи Гриби."
Самият Гриби се постара в своя Фейсбук да коментира материала на Капитал като „спекулации”. Което значи, че може летният недоимък на информация да е станал единствен повод за завъртане на хотелиерска интрига пет звезди.

автор: СЛАВА

Етикети: , ,
Добави в: Svejo.net svejo.net Facebook facebook.com

Няма коментари към тази новина !