От известно време в мрежата се говори, че популярната...
След като за пореден път напълни Арена София, Никос...
На 1 март 2008 г. двама мъже нахлуват в дома на...
Жена разкри, че иска да роди бебе на Илон Мъск като част...
Често си мисля за българите от първите 30 години след...
Паркът за мечки, струващ 20 милиона паунда, беше отворен...
Паметникът на цар Самуил като чалга
08.06.2015 17:10 | Видян 2266
пъти | Гласували 1
Кой казва, че чалгата е просто фолк музика? Тя е навсякъде около нас. „Чалга” не е обида. То е културна категория. Дори няма да споменавам чалгата в политиката със заканите на някоя си Менда Стоянова да набиела шефа на БНБ „лично” и всякакви други щуротии. Чалга имаме в бутафорните крепости, в които закопахме ударно 400 000 000 лева, с които можехме да направим образователна революция. Чалга цари и в Квадрат 500 – от листчетата, залепени на стените с имената на картините и техните художници, през обявените за „шедьоври” студентски опити на Христо Явашев, който се срамува от родината си България, откакто стана Кристо и ако днес го попитате – ще каже, че никога не е рисувал тези посредствени работи. И така стигаме до паметника на цар Самуил, открит на 8 юни по обед в сърцето на София. Това е един от любимите ми владетели – първо, защото се е борил едновременно за обединение на разлагащата се българска държава и срещу най-голямата империя на своето време; второ, защото - също като мен – е от София; трето, защото като малък брат разказва играта на големите си братя – като в приказка. Има още много причини... Чудя се защо ни трябваше да превръщаме паметника на цар Самуил в чалга. Не става въпрос само за светещите очи – пак добре, че има очи, понеже статуята на Св. София – и тази пластика е чиста чалга, е с избодени очи като войниците на Самуил! Говоря и за лъскавината, за псевдо златничкото, толкова ненужно, когато се пресъздава един трагичен герой. И за прекомерната орнаментика – почнете от герба на гърдите с лъва от кутия соц. бонбони. Да прощава авторът, когото уважавам, ала твърде напомня този негов образ на цар Самуил на скопските паметници, с които цяла България се кодоши. И, ако на македонците е простено – те хората си нямат история и си измислят приказки и басни, то на нас – истинските наследници на цар Самуил – особено на родените в неговия град – София, тези работи не могат да ни се простят. Защото показват липса на разбиране за дълбочината на личността на този точно владетел, освен липсата на вкус, която е очевидна.
Знаете ли как е най-лесно да се разбере нелепостта на самуиловия монумент – ами като се погледне друг паметник в същата градинка – този на Иван Вазов. Направен е от тъмен камък, защото отдава почит. Създаден е така, че да не засенчва околните класически символи на града и на държавата – черквата Св. София и храм-паметника Александър Невски, а да се вписва в историческия ансмабъл, оформен през 1980-81 година в чест на 1300-годишнината на България. И това никак не е случайно.
Много ми е жал като си помисля, че хората, живели десетилетия преди нас, са били много по-напред в мисленето...Не е логично, нали? А дали е и непростимо?!
автор: Борис Ангелов