Начо Герерос от Новите съседи...

Испанският актьор Начо Герерос, познат на българските...

Никой не може да избере майка си,...

Никой не може да избере майка си, баща си и Председателя...

Забравен скъпоценен камък, властвал през Викторианската епоха, отново e на мода

отпечатай новината

24.09.2024 09:42 | Видян 529 пъти

Забравен скъпоценен камък, властвал през Викторианската епоха, отново e на мода

Сияйните диаманти, сапфири и рубини са сред най-желаните скъпоценни камъни на планетата вече почти век. Но много преди тяхното господство един далеч по-малко ослепителен скъпоценен камък завладява сърцата на любителите на бижута - и сега се завръща.

Джетът - плоскочерен, непрозрачен скъпоценен камък, получен от дърво, което е претърпяло изключителна компресия в продължение на милиони години, е бил най-модерният камък през Викторианската епоха - време, когато модата и бижутата умело са показвали социалния статус, финансовото богатство и дори емоционалното състояние на човека. Викторианското облекло е изпълнено със символизъм и се развива около строги правила за благоприличие и кастова принадлежност. Плътно прилепналите корсети и шапките - две от най-разпространените неща от епохата - са означавали богатство и благоприличие, а бижутата с изображения на гълъби са подсказвали за дълбоката религиозна отдаденост на човека.

Изненадващо лек и черен като мастило, джетът е един от най-старите познати скъпоценни камъни и е бил издълбан и оформен от хора с артистични наклонности още през неолита (7000-177000 г. пр. Хр.). И римляните, и викингите са изработвали предмети с джет - от копчета и пръстени до малки скулптури и защитни амулети. Но кралица Виктория е тази, която в средата на XIX в. издига струята до най-високите върхове на модата. Монархът често носи джет, най-вече през втората половина на управлението си; скъпоценният камък подхожда на изцяло черните тоалети, които тя носи изключително след смъртта на съпруга си принц Алберт. (Оттогава джетът е синоним на траурното облекло.)

„Всеки, който е бил някой, е искал да носи джет през Викторианската епоха“, казва британският гемолог Сара Стийл, един от единствените изследователи на джетове в света. „Обикаляхме света в търсене на източници на джет - във Венецуела, в северната част на Испания - и го изнасяхме обратно в Обединеното кралство.“

Благоразположението на кралица Виктория към скъпоценния камък, както и фактът, че той се добива на място, означават, че джетът е особено популярен в Обединеното кралство през Викторианската епоха.

Продължителният интерес към скъпоценния камък обаче означава, че пазарът бавно е залят с по-нискокачествени джетове, които се чупят и напукват по-лесно, което намалява доверието на потребителите. Едновременно с това революцията в областта на пластмасата се ускорява. През 1907 г. е изобретена популярната (и сега остро колекционерска) ювелирна смола бакелит, а някои производители дори усъвършенстват пластмасовата струя - ефективен, макар и случаен, убиец на категории.

Всичко това доведе до рязък спад в популярността на джета. „На всички им беше абсолютно писнало да скърбят, а след това се случи Първата световна война и това беше всичко“, добавя Стийл. „Всъщност имаме късмет, че индустрията изобщо оцеля.“

Така че, макар че от десетилетия джетът се продава на пазара за сувенирни бижута, скъпоценният камък отдавна е почти изцяло игнориран от модните дизайнери и дизайнерите на „високи“ бижута. Но това може би ще се промени.

Шепа уважавани дизайнери напоследък прегръщат джета, включвайки лекия като перо скъпоценен камък в изящни бижута, предлагани от влиятелни магазини. И тези дизайнери не използват просто някакъв стар джет - те целенасочено избират джета от Уитби, който се смята за златен стандарт за джета, годен за бижута.

Въпреки че през XIX в. скъпоценният камък е добиван в няколко отделни региона, включително Испания, Франция и югозападната част на Америка, джетът от Уитби се формира изключително под земята около крайбрежния град Уитби в Северен Йоркшир, Англия. И „джетът от Уитби определено е в надпреварата за най-добрия джет в света“, обяснява Стийл, който е и съсобственик на Ebor Jetworks, историческа работилница за джетове и магазин за продажба на дребно в града.

Уитби джет е известен с черния си цвят и твърдия си характер. Като цяло струята Whitby не се напуква и не избледнява с течение на времето, както се случва с по-малко сърдечните струи без име.

По-рано тази година дизайнерката на изящни бижута от Съсекс Наташа Уайтман дебютира с първата си колекция за своята марка единствено в Dover Street Market - концепция за търговия на дребно, замислена от известната модна дизайнерка Рей Кавакубо и нейния съпруг и партньор Ейдриън Джоф.

Наречена „Ravens“, серията включва черни гарвани в полет, сложно изваяни от Whitby jet от британския занаятчия Graham Heeley и обковани в злато от местния бижутер Ian Fowler. Уайтман възнамерява да използва в колекцията си изключително британски материали и занаятчийско производство. Дебютът ѝ включва и изделия, изваяни от буково дърво от Мурланд и еленови рога, които тя е взела от двора си.

„Исках да използвам нещо, което идва от нашата земя и страна“, казва тя пред CNN. „Дрехата е един от най-старите материали, които са били използвани за бижута, и със сигурност във Великобритания... Хареса ми романтиката на това, историята.“

Жаклин Кълън, чиито произведения се изработват в ателиета в Лондон и Уитби, е един от първите дизайнери на модни бижута, които използват струя от Уитби преди около 20 години. Нейната колекция „Тъмна материя“ въведе струята в бъдещето: Закръглените форми, издълбани от парчета Whitby jet, са обковани с черни

диаманти, в резултат на което се получават бижута, които приличат на малки галактики, трептящи с неясен, тонов блясък.

Ирландската дизайнерка не е знаела за дългата история на джета, когато започва да работи с него като студентка в прочутото училище по дизайн Central Saint Martins в Лондон, но след като научава за миналото на джета, тя обяснява, че според нея репутацията и мястото на скъпоценния камък в историята са „нещо, от което той трябва да бъде освободен“.

„Уитби джет отговаря на моята естетика и практика“, казва Кълън. „Вдъхновяват ме елементарната енергия и драматичните сили на природата. Ръчно издълбаните експлозивни пукнатини в Whitby jet, вградени в черни диаманти, са перфектната комбинация за представяне на вихъра на черна дупка, която засмуква и смазва тъмната материя.“

Но за мнозина странната история на скъпоценния камък в Обединеното кралство е част от неговата привлекателност. (Ebor Jetworks прави оживен бизнес по време на кралски празненства и погребения, например). И скъпоценният камък е толкова британски, колкото е възможно. Джетът е един от двата скъпоценни камъка, добивани в Англия - другият е синият джон от Дербишир, който прилича на аметист, прорязан от тъмни жилки и ивици.

Хийли, майсторът резбар, който изработва черните гарвани на Уайтман, казва, че е доволен, че е един от дългата редица майстори, които са изваяли

скъпоценния камък в Англия. И подобно на своите предшественици, които се занимават с джетове, той го издълбава изцяло на ръка. „Това е мек, кремъчен материал и наистина трябва да усещаш пътя си в него“, отбеляза той. „Една машина вероятно не би могла да го направи по същия начин, а и дали наистина бихте искали?“

И ако сегашната страст към неосезаеми качества - включително ръчна изработка и истинска рядкост - в нашите луксозни стоки продължи, струята е в отлична позиция да спечели повече почитатели. Лесно можем да си представим как моден визионер като Джон Галиано или Даниел Роузбъри от Schiaparelli възраждат копчетата за рокля от джет (любими на Мери, кралицата на Шотландия) и брошките с камеи от джет или поръчват издълбано закопчаване от джет за поръчков съединител.

Допълнителен стимул за модните последователи, които искат да се откроят в тълпата, е фактът, че за разлика от диамантите и перлите те са наистина редки - дори оскъдни. Занаятчиите и търговците на джетове винаги са в недостиг. Единственият начин да се сдобиете с нов джет е да го търсите там, където се е отлюспвал от геологични образувания. Стийл и нейните сътрудници пътуват нагоре-надолу по крайбрежието в търсене на свободни струи, които са отмити от прилива - единствените струи, които е позволено да се събират по закон. (Земята в Уитби и околностите му, където отдавна се добива струя, сега е частна собственост.)

„Там няма достатъчно струя и не можеш да купиш големи парчета струя“, казва Стийл. „Непрекъснато ни звънят туристи за необработен джет, а отговорът винаги е „не“.

Източник: CNN

автор: СЛАВА

Етикети: , , ,
Добави в: Svejo.net svejo.net Facebook facebook.com

Няма коментари към тази новина !